Proiectul
UMAN
A formula un proiect prevăzut să se desfăşoare
(secvenţial) pe o perioadă temporală foarte
lungă, ce depăşeşte în mod
obişnuit viaţa biologică a unui individ (fie
el chiar şi artist), presupune un risc complex. Însă
tocmai evidenţa riscului măreşte exponenţial
premisele pentru un rezultat nu numai spectaculos, ci şi consistent
conceptual.
“UMAN” este un astfel de demers gândit să
se desfăşoare pe două planuri. Primul domeniu
se constituie ca o premisă multiplă, concepută
prin mai multe demonstraţii vizuale (24 de expoziţii),
denumită OMAGIU NEPUTINŢEI. Al doilea plan este rezervat concluziei,
care prin însăşi forma demonstraţiei,
este profund utopică. Utopia concluziei presupune construirea
unui agregat de corecţie umană numit OMODROM.
Din cele 24 de expuneri-premisă, trei au avut loc deja în
spaţiile unor galerii, în ordine cronologică:
1. UMAN (2000); 2. DECĂDEREA (2002); 3. NIL MEDIVM EST - “Nu
există cale de mijloc” (2004). Scopul primar al semnalelor
vizuale intermitente ce alcătuiesc premisa proiectului este
de a permanentiza cultivarea senzaţiei de alertă, precum şi
activarea sentimentului de nesiguranţă atât
la nivel individual, cât şi colectiv. A afirma şi
a-ţi asuma complet neputinţa umană, cu uşurinţa şi
comoditatea tipice colectivităţilor umane damnate,
care, datorită accelerării degradării interioare şi
profunde, capituleată necondiţionat, se dovedeşte
a fi pragul critic între disoluţia definitivă şi
o previzibilă revigorare nedisimulată.
Construcţia OMODROMULUI, concluzia utopică, capătă
dimensiunea promisiunii primordiale a salvării. Acest edificiu
de o complexitate uriaşă va fi “realizat”
prin sprijinul ştiinţific şi tehnologic al
Institutului de Cercetări Corective (I.C.C.). Rezultanta ecuaţiei îşi
păstrează non-funcţionalitatea (conservându-şi
caracterul utopic) prin omiterea intenţionată din planul
de construcţie a unor elemente cheie, în lipsa cărora
agregatul corectiv fie rămâne doar o miraculoasă
promisiune, fie funcţionează în parametri
greşiţi (dovedindu-şi inutilitatea).
Proiectul presupune din start o ironie existenţială
asumată în întregime, fără
de care s-ar plasa în rândul unor simulări
absurde.
|